
ویژیر یک برند فرانسوی است که در زمینهی گیتارها و گیتار بیسهای الکتریک سطح بالا تخصص دارد.
این شرکت در سال ۱۹۸۰ توسط پاتریس ویژی تأسیس شد و سازهای خود را در فرانسه تولید میکند. این برند بهخاطر روشهای دقیق تولید و کنترل کیفیت، نوآوریهای فناورانه، و همچنین هنرمندان بینالمللیای که از سازهای آن استفاده میکنند، شناخته میشود. با وجود دههها فعالیت، باید توجه داشت که صنعت گیتار الکتریک محیطی بسیار سنتی و محافظهکارانه است؛
بنابراین برندهای بسیار کمی مانند Vigier وجود دارند که در آنها بخش تحقیق و توسعه بر بخش بازاریابی برتری دارد.
اواخر دههی ۱۹۷۰ میلادی
پاتریس ویژیر فعالیت خود را بهعنوان سازندهی گیتار (لوتیه) در اواخر دههی ۱۹۷۰ آغاز کرد. او ابتدا با تغییر و اصلاح گیتارهای خودش شروع کرد و سپس در سال ۱۹۷۸ بهعنوان تعمیرکار گیتار شناخته شد. ارتباطات و آشناییهای او باعث شد اولین مشتریانش را پیدا کند، گیتارهای مختلف را تعمیر کند، مشکلات تکرارشونده را بشناسد و به تدریج به طراحی مدلهای اولیهی خودش فکر کند.
۱۹۸۰–۱۹۸۹ تأسیس شرکت Vigier GuitarsHeading
با آغاز ساخت گیتارها و گیتارهای باس آَرپِژ در سال ۱۹۸۰، پاتریس ویژیر دیدگاه ویژهی خود را به جهان گیتار شناساند.این سازها ویژگیهای زیر را در بر داشتند: طراحی اختصاصی پل سیمگیر، ساختار دستهـبدنهی یکپارچه، سامانهی برقرسانِ فعال با توان ۱۸ ولت، و صفحهای فلزی بهنام دلتا میان دسته و تختهی پردهها (فرتبورد) برای افزایش پایداری و بهبود طنین ساز. در همان زمان، سازهای بیپرده با صفحهی فلزی دلتا نیز ساخته میشدند. در طول این دهه، ویژیر نوآوریهای دیگری را هم پدید آورد؛ از جمله مدارهای برقیِ جداشدنی بر پایهی برد مدار چاپی (PCB)، تختههای پرده از جنس فنُووود (چوبِ فشردهی آغشته به رزین)، و ناوتیلوس نخستین گیتاری که دارای حافظهی درونی و ریزپردازنده بود. در سال ۱۹۸۹، ویژیر پایهی اصلی همهی سازهایی را که تا امروز نیز میسازد، معرفی کرد: سامانهی دستهی ۱۰/۹۰ ترکیبی از ده درصد فلز و نود درصد چوب که توازن کاملی میان استواری ساز و طنین طبیعی چوب پدید میآورد.
۱۹۹۰ – ۱۹۹۹: بیرون کشیدن شمشیر از سنگ
با معرفی سامانهی دستهی ۱۰/۹۰ بهعنوان پایهی سازها، پاتریس ویژیر این دهه را با رونمایی از سازی آغاز کرد که بیش از هر چیز با نام او شناخته میشود؛ یعنی اِکسکالیبر. همزمان با این ساز، سامانهی لرزشگیر ویژیر/فلوید رز نیز عرضه شد؛ سازوکاری که بهجای محورهای معمولی، روی بلبرینگها حرکت میکرد تا نرمی و دقت بیشتری در نواختن ایجاد کند. در سال ۱۹۹۵، با معرفی سازهای اِکسکالیبر سوپرا و اِکسکالیبر اسپِشیال، نوازندهی بزرگ شاون لین نیز به جمع کسانی پیوست که از سازهای ویژیر بهره میبردند؛ در کنار ران تال که به نام بامبلفوت شناخته میشود. شیوهی نوازندگی این دو هنرمند هنوز هم با نام ویژیر پیوند خورده است. در سال ۱۹۹۹ نیز کریستُف گودَن، نوازندهی فرانسوی و چهرهای خلاق در دنیای گیتار، به گروه ویژیر پیوست. او با شیوهی ویژه، شوخطبعی و فنون تازهی خود از جمله نوآوریهای آغازین در سبک «سیلیزنی گیتار» نسل تازهای از نوازندگان را برانگیخت. منش و سبک او کاملاً با سازهای ویژیر هماهنگ بود و او را به یکی از پایههای حضور این نام در فرانسه و بیرون از آن تبدیل کرد. برای همراهی با نوازندگان پیشرو که از سازهای او استفاده میکردند، پاتریس ویژیر در سال ۱۹۹۸ دوباره به اندیشهی گیتار بیپرده بازگشت؛ اندیشهای که نزدیک به بیست سال پیش از آن مطرح کرده بود. نتیجهی این بازگشت، ساز اِکسکالیبر سورفریتر بود که پس از عرضه، دگرگونی بزرگی در دنیای گیتار پدید آورد.
۱۹۹۰ – ۱۹۹۹: بیرون کشیدن شمشیر از سنگ
در آغاز قرن جدید، پاتریس ویژیر به سراغ علاقهی قدیمی خود رفت، یعنی ساخت گیتارهایی با سه پیکاپ تکسیمپیچ. نتیجهی این علاقه، خلق مجموعهای به نام «سری اکسپرت» بود. مدلهای این مجموعه طراحی کلاسیک و قدیمی را با پیکاپهای مدرن و نوآوریهای ویژهی ویژیر در زمینهی دسته، سیستم ترمولو، سختافزار و پرداخت نهایی ترکیب میکردند. اما در حالی که ویژیر نگاهی به گذشته داشت، در عین حال همچنان رو به آینده حرکت میکرد. در همین دوران، او نوآوریهای تازهای را معرفی کرد از جمله فرت صفر قابلتعویض، گیتار بیس چهار سیم مدل اکسیس و گیتار هفتسیم مدل اکسکالیبور سوپرا. در سال ۲۰۰۵، ویژیر تولید مدل ویژهی شاون لین را آغاز کرد، که تا امروز نیز تنها مدلی در مجموعهی ویژیر است که دارای صفحهی انگشتگذاری تخت است. در سال ۲۰۰۶، ویژیر دفتر خود را در بریتانیا افتتاح کرد و مدلهای اختصاصی بامبلفوت و راجر گلاور را معرفی نمود. همچنین نخستین گیتارهای مخصوص نوازندگان چپدست را نیز به تولید رساند و حتی در جزئیترین بخشها، مانند دکمهی نگهدارندهی بند گیتار، دست به نوآوری زد. در سال ۲۰۰۷، پدرش ژرژ ویژیر درگذشت؛ کسی که در ساخت ماشینآلات دقیق تولید گیتارها به پاتریس کمک کرده بود و نقش بزرگی در شکلگیری کیفیت امروزی این برند داشت. در سال ۲۰۰۹، پاتریس ویژیر یاد پدرش را با معرفی مجموعهای به نام «جیوی» گرامی داشت؛ سازی که از نظر او کاملترین و پیشرفتهترین اثر در تمام دوران فعالیتش به شمار میرفت.
۲۰۱۰ – ۲۰۱۹: ثباتی که میتوانید روی آن حساب کنید
در نیمهی نخست دههی ۲۰۱۰، مدل «جیوی» موفق به کسب جوایز متعددی شد. این ساز در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ عنوان «گیتار سال» را در بریتانیا دریافت کرد و در ایالات متحده نیز مجلهی «پریمیر گیتار» جایزهی «تجهیز برتر» را به آن اهدا نمود.در همین سال ۲۰۱۰، ویژیر چند نوآوری مهم دیگر را نیز معرفی کرد:
مدل «اکسس» پنجسیمه، مدل «جیوی پی۹۰»، سامانهی نگهدارندهی سیم با نام «فِلِکس ریتِینِر»، و در نهایت شاید چشمگیرترین ساز تاریخ ویژیر مدل دوبلفوت که با طراحی غیرمعمول و منحصربهفرد خود توجه بسیاری را جلب کرد.
پس از نزدیک به دو دهه تولید، در سال ۲۰۱۲ مدل «اکسکالیبر سِرفرِتِر» نخستین بهروزرسانی بزرگ خود را دریافت کرد؛ با معرفی صفحهی انگشتگذاری جدیدی از جنس فلز ویژهای به نام «آیمتال». برای گرامیداشت این رویداد، نوازندهی مشهور گاثری گاوَن یکی از این گیتارها را در فضای آنلاین امتحان کرد و از کیفیت بالای صفحهی بدون فرت آن تمجید نمود. با استفاده از همین مادهی نوین در ساخت صفحهی انگشتگذاری، در سال ۲۰۱۳ مدل «دوبلفوت» بهصورت رسمی بهعنوان یک گیتار تولیدی در اختیار عموم قرار گرفت.
در سالهای باقیماندهی دههی ۲۰۱۰، شرکت ویژیه گامهایی تدریجی اما بسیار مهم در مسیر تکامل گیتارهای خود برداشت. فرتهای استیل ضدزنگ، سیستم خفهکنندهی ارتعاش سیم، فرت ابتدایی قابل جدا شدن و جکهای قفلدار نوتریک در سراسر محصولات این برند معرفی شدند. این نوآوریها باعث شدند گیتارهای ویژیه بیش از پیش برای نوازندگی حرفهای و استفاده در اجراهای زنده مناسب و قابل اعتماد باشند. در سال ۲۰۱۶، ویژیه روکشهای خاص و خلاقانهی «راکآرت» را معرفی کرد. این روکشهای منحصربهفرد و قابل شخصیسازی به نوازندگان امکان میدهند تا نهتنها از نظر صدا، بلکه از نظر ظاهر نیز شخصیت و سبک خود را بیان کنند. در پایان این دهه، در سال ۲۰۱۹، ویژیه مدل «جیوی هالو» را معرفی کرد — نخستین ساز با بدنهی توخالی در تاریخ این شرکت — و همزمان گروه موسیقی «سامر استورم» به رهبری پاتریس ویژیه فعالیت خود را آغاز کرد.
۲۰۲۰ — چهلسالگی ویژیه
در این سال، ما با افتخار ادامهدهندهی سنتی هستیم که از سال ۱۹۸۰ آغاز شد و اکنون با معرفی نوآورانهترین دستاوردهای خود وارد مرحلهای تازه میشویم. از جمله این نوآوریها میتوان به سیستم تغییر پیکاپ با فناوری میدی، صفحهی انگشتگذاری کاسهدار (اسکالوپ)، گیتار بیس «پَشِن» با بدنهی توخالی، طراحیهای شفاف «راکآرت»، صفحههای رویی از افرا با انحنا، و طراحی جدید دستهی قفلشونده اشاره کرد. اینها تنها نخستین گامها در دههای تازه هستند که بر پایهی تجربیات و پیشرفتهای سه دههی پیشین شکل گرفته است. ما با افتخار به پیش میرویم و همواره در جستوجوی راهحلهایی هستیم که دیگران آنها را پایانیافته میپندارند. به عنوان پیشگامان استفاده از فناوری فیبر کربن، از شما دعوت میکنیم تا به این تحول بپیوندید و نتیجهی چهل سال نوآوری، مهارت و دقت در ساخت را با چشم، گوش و دل خود تجربه کنید.
