ایرودرومز

درباره‌ی ما

سلام، ریچارد هستم. من از ۹ سالگی شروع به نواختن درام کردم. در ابتدا هیچ ست درامی نداشتم، فقط دو عدد چوب درام، بنابراین روی هر سطحی در خانه که دمِ دستم بود تمرین می‌کردم. در دوران نوجوانی تا جایی که می‌توانستم درام می‌نواختم و حتی با دوستم گروهی تشکیل دادیم. اما وقتی به دانشگاه رفتم، ست درامم در انباری خانه‌ی پدر و مادرم جا ماند.

یان و ریچارد

من یان، همکار توسعه‌دهنده‌ام را وقتی دانشجوی دکتری علوم کامپیوتر در دوبلین بودیم، ملاقات کردم. در آزمایشگاهی که ما در آن کار می‌کردیم، یک سیستم ثبت حرکت وجود داشت. همان نوعی که در استودیوهای فیلم‌سازی و بازی‌سازی استفاده می‌شود، جایی که بازیگران لباس‌های اسپندکس می‌پوشند و توپ‌های بازتابنده روی آن‌ها نصب است.

برای سرگرمی تصمیم گرفتیم حرکات چوب‌های درام من را با این سیستم دنبال کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم نوعی درام‌نوازی در هوا را شبیه‌سازی کنیم یا نه. نتیجه فراتر از انتظارم بود. توانستم درست مثل زمانی که ست درام واقعی داشتم، درام بزنم.

چوب درام ریچارد با نشانگرهای حرکتی (۲۰۱۰)

چطور شروع کردیم

سلام، یان هستم. همان سیستم ثبت حرکتی که ریچارد از آن صحبت کرد، دستگاهی بود به اندازه‌ی یک اتاق و به ارزش حدود ۱۵۰ هزار پوند. اما بعد از این‌که از آزمایشگاه بیرون آمدیم، روی پروژه کار را ادامه دادیم و فهمیدیم که می‌توان همین کار را فقط با یک دوربین کنسول بازی انجام داد.

در آن لحظه فهمیدیم که به چیزی منحصربه‌فرد رسیده‌ایم چیزی که واقعاً می‌تواند برای افرادی که به ست درام دسترسی ندارند مفید باشد. همان‌جا هم ریچارد فهمید که می‌تواند با وجود بازار پرهرج‌ومرج مسکن دوبلین، همچنان به درام‌نوازی ادامه دهد.

اما ما راه و رسم سیلیکون‌ولی را در پیش نگرفتیم. من نخستین سری ۵۰۰‌تایی از دستگاه‌های «ایرودرومز» را در خانه ساختم، آن‌ها را در آمازون قرار دادم و یک غرفه‌ی کوچک در نمایشگاه NAMM سال ۲۰۱۴ (بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی سازهای موسیقی) رزرو کردیم.

ما قدردان این هستیم که بسیاری از رسانه‌ها، ساز ما را شایسته‌ی توجه دانستند.

رسانه‌هایی که در طول سال‌ها درباره‌ی ایرودرومز نوشته‌اند.

الان حدود هفت سال است که شرکت در شهر لیورپول مستقر شده و همان‌جا هم دستگاه‌های ایرودرومز مونتاژ می‌شوند. ما هنوز یک تیم کوچک هستیم. احتمالاً خودتان هم می‌دانید. بیشتر مردم هنوز متوجه نشده‌اند که ما باعث شده‌ایم درام‌های الکترونیکی سنتی و ارزان، عملاً از رده خارج شوند.

چرا کاری را که انجام می‌دهیم دوست داریم

در نمایشگاه NAMM دیدن چهره‌ی افرادی که هنگام شروع نواختن چشمانشان از شوق می‌درخشید، واقعاً لذت‌بخش بود. درامرهایی از سراسر جهان از مبتدی‌ها گرفته تا حرفه‌ای‌ها و حتی چند چهره‌ی معروف. البته شاید شما آن‌ها را «ستاره» ننامید، اما ما که عاشق دنیای درام هستیم، دقیقاً می‌دانستیم چه کسانی هستند.

اما چیزی که از همه بهتر است، کارهایی است که کاربران ایرودرومز انجام می‌دهند. بعضی از آن‌ها اگر این ساز وجود نداشت، امروز دیگر درام نمی‌نواختند. بعضی با آن ضبط می‌کنند، و برخی حتی در اجراهای زنده از آن استفاده می‌کنند.

هر از گاهی هم تجربه‌های هیجان‌انگیز صحنه‌ای داریم مثل تور کنسرت «اِی. آر. رحمان» که او، درامر و نوازنده‌ی پرکاشنش با استفاده از ایرودرومز در سالن‌هایی با ظرفیت بیست هزار نفر اجرا کردند.

سانکت نایک، اِی. آر. رحمان و رانجیت باروت در حال نواختن ایرودرومز در اجرای زنده‌ی تور کنسرت.

و ما این فرصت را داریم که پژوهش و توسعه را دقیقاً به همان شیوه‌ای انجام دهیم که خودمان می‌خواهیم به روشی که احساس می‌کنیم بیشترین سود را برای مردم دارد، نه برای پر کردن جیب چند ثروتمند.

همچنین این امتیاز را داریم که ویرایشگر انقلابی ریچارد برای نت‌نویسی درام را با مدل پرداخت «هرچقدر خواستی بپرداز» منتشر کنیم.

نمایی از نرم‌افزار نت‌نویسی درام «اِرِد».

چطور کارمان را انجام می‌دهیم

گاهی بعضی‌ها ما را یک «استارتاپ فناوری» می‌دانند، به خاطر جنبه‌ی تحول‌آفرین کاری که انجام می‌دهیم یا شاید چون زمانی که شبکه‌ی بی‌بی‌سی ما را دعوت کرد، در برنامه‌ی Dragons’ Den شرکت کردیم (پیشنهادی هم دریافت کردیم، اما آن را نپذیرفتیم).

ریچارد و یان در برنامه‌ی دراگونز دن

اما معمولاً استارتاپ‌ها اول به دنبال فرصت‌های بازار می‌گردند و بعد ایده‌هایی پیدا می‌کنند تا از آن فرصت‌ها بهره‌برداری کنند. آن‌ها فقط زمانی متعهد می‌شوند که مطمئن باشند سود بالقوه‌ی کافی برای جذب سرمایه‌گذاران بزرگ وجود دارد. در حالی که ما از خودِ ایده شروع کردیم.

ما هنوز هم به دنبال جذب سرمایه‌گذار نرفته‌ایم، چون نمی‌خواهیم استقلال‌مان را از دست بدهیم. سرمایه‌گذاری همیشه همراه با تعهدات مالی در برابر سرمایه‌گذاران است، و منافع شخصی آن‌ها اغلب با منافع عموم مردم هم‌راستا نیست.

برای مثال، ممکن است سرمایه‌گذاران بخواهند محصول را به بازار اسباب‌بازی یا گجت‌ها وارد کنند تا سریع‌تر سود بیشتری به‌دست آورند. اما چنین رویکردی باعث می‌شود درک مردم از این‌که درام‌نوازی در هوا یک ساز واقعی و جدی است، یا ابزاری آموزشی برای یادگیری درام محسوب می‌شود، عقب برود.

ما برعکس باور داریم این درک بسیار مهم است، چون می‌دانیم درام‌نوازی در هوا مهارت افراد را در نواختن درام بهتر می‌کند حتی اگر هدف نهایی آن‌ها نواختن درام آکوستیک باشد. همچنین می‌دانیم که ایرودرومز از بیشتر درام‌های الکترونیکی زیر ۸۰۰ پوند، ساز بهتری است.

به جای پول سرمایه‌گذاران، ما از درآمد حاصل از فروش محصولاتمان استفاده کرده‌ایم تا ایرودرومز را بهبود دهیم و به مردم نشان دهیم که درام‌نوازی در هوا حالا واقعاً به یک ساز جدی و کاربردی تبدیل شده است. این یعنی هیچ سهام‌داری وجود ندارد که بخواهیم او را راضی نگه داریم فقط ما هستیم و کاربرانمان.

اجرای ایرودرومز در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه CES سال ۲۰۱۸.
پیمایش به بالا